Redaktionens inledning – entreprenörskap och kreativitet i Uppsala:
Jesper Holm är en person som, tillsammans med företaget Vju, syns i många kreativa och innovativa sammanhang i Uppsala. Han är en av dem vi gärna rådgör med — en trygg röst med både erfarenhet och omtanke — och en person vi har stort förtroende för. Därför känns det extra värdefullt att få dela hans reflektioner här.
Entreprenörskap och kreativitet i Uppsala formas ofta i gränslandet mellan det personliga och det professionella. För mig började det tidigt – redan med några guldtior i handen.
När jag var 5-6 år sålde jag Aftonbladet i grannskapet för första gången. Guldtiorna jag tjänade använde jag för att bjuda familjen på fika på stan. Cafépersonalen tyckte att det var gulligt och bjöd mig på valfritt bakverk. Det var något som hände där. I mitt huvud. Kring värdet av att vara snäll. Och att få något tillbaka som inte går att ta på direkt. Om det inte är en gräddbulle såklart. Den slinker ner omedelbart.

Stora delar av mitt yrkesliv har jag aktivt fokuserat på att skapa värde. Som konsult handlar det om att förstå vad det värdet är. Att vara snäll. Personlig. Svara snabbt på mail. Alltid anstränga mig så mycket jag kan i leveranserna. Bjuda på timmar i skarvarna snarare än tvärtom. Lita på att det där ogripbara hittar tillbaka.
Produktbolag jag startat har egentligen inte inneburit någon skillnad – där har produktens värde styrt ännu mer, och kunden också styrt produkten.
Någonstans tycker jag också att världen fungerar så – kanske naivt. Att människor reagerar på det mjuka och bjuder tillbaka med värme.
”Bjuda på timmar i skarvarna snarare än tvärtom. Lita på att det där ogripbara hittar tillbaka..”
I de här reflektionerna tog jag fram en checklista att återkomma till. Den har blivit en påminnelse om mina egna övertygelser, och ett sätt att strukturera upp dem till en sammanhållen approach. Vissa punkter är rena designfrågor, andra mer generella.
Här är de jag ständigt kommer tillbaka till..
→ Berättelsen kommer först
Mitt jobb som kreatör handlar inte om färg och form främst. Utan om berättelser. Vilken story vi berättar för kunden och för oss själva. Alla beslut måste rotas i berättelsen. Det här är en oerhört svår punkt att inte skarva med, och jag får ständigt påminna mig själv om att hitta tillbaka till berättelsen.
→ Skapa något som berör
Berättelsen måste i sig sitta i kundens mage för att göra jobbet. Och sen då? Om du kan skapa vad som helst – skapa något som berör. Får någon att skratta, reflektera, bli nostalgisk. Det är en oerhörd styrka i koncepten som lockar fram människors känslor.
→ Våga utforska
Att våga utforska handlar om att stävja lathet. Att tvinga fram experimenterande i både jobbet och vardagen. Att samla experiment – jag har 100-tals lösningar i huvudet från skisser som saknar hem. Det underlättar processerna och höjer nivån.
→ Utveckla hantverket
Att utveckla hantverket är kopplat till utforskandet. Testa programvara. Teknik. Lära sig nya fysiska medier och metoder. Pusha hur vi arbetar med layout. Aldrig nöja sig med att stå stilla på den nivån jag har.

→ Var kritisk
Ha en intern check som stoppar innan vi dragit det för långt: Är det här bra? Visa det för seniora, juniora, folk från andra yrkesgrupper, folk i målgruppen. Var säker på att du är nöjd innan du går vidare.
→ Rota alla beslut i målet
Se till att vi faktiskt jobbar mot ett mål. Och att besluten vi tar för oss mot målet. Det kan låta banalt. Men ibland är det lätt att tappa vad som faktiskt spelar roll och att ta beslut som driver det.
→ Ta logiska beslut
Koppla logiska beslut till målen och var smart. Vad är det bästa sättet att göra en viss sak? Vad har vi för data att förhålla oss till? Gå inte emot informationen. Det finns alltid argument som viktar besluten. De ska vi luta oss mot.
”Bjud ett UF-gäng på en rådgivning. I snällheten finns allt.”
→ Gör allt lagom stort
Det finns en budget. Mål. Omfattning. Skapa inte ett system som är större än vad kunden klarar av. Ett manér som inte går att kopiera om du själv inte ska underhålla det. Att tänka omfattning är också att vara schysst. Mot dig själv och kunden.
→ Var schysst
Bjud på något korrektur. Ta ett extra möte. Var öppen. Bjud ett UF-gäng på en rådgivning. I snällheten finns allt.
→ Ha kul!
Ligger den här sist? Borde flytta den till toppen! Vad sysslar du med om du inte har kul?
Jesper Holm
Jesper Holm är designer med fokus på varumärkesarbeten. Han är specialiserad på att gå in tidigt i bolag som delägare/investerare och driva designarbetet i kritiska skeenden.
Ni kan nå Jesper, läsa mer om Jesper och hans arbete på vju.se
Redaktionens reflektion: Jesper visar att värde inte bara skapas i affärerna, utan i relationerna — i hur vi möter människor, hur vi agerar i skarvarna och vad vi väljer att stå för. Entreprenörskap handlar ofta om mod, men lika mycket om omtanke och konsekvens i det lilla, en del av entreprenörskap och kreativitet i Uppsala..
Vilken liten handling — från dig eller någon annan — har påverkat ditt sätt att bygga relationer eller företag?
Om du vill läsa fler reflektioner och nyheter om entreprenörskap i Uppsala, besök gärna Entreprenörsstaden och Uppsala Entreprenörskrönika.